Rom och Kristendomen.

Vädret har verkligen gjort mig trött pågrund av dom små regnskurarna som varit,
Augusti verkar ha vänt från Underbart väder varje dag till skit väder.
De va extremt länge sedan de va såhär dåligt väder just första veckan,
De brukade ju vara sol från morgon till kväll iallafall så som jag såg på de!
Men nog pratat om vädret ikväll är det Miss Marple
 klockan åtta och de tänker jag inte missa.
Fick tanken att skriva lite om Italiens huvudstad Rom. 
Kollade på filmen '' Gladiator '' för någon dag sedan den gav mig sån inspiration.
Vart väldigt sugen på att läsa historier om Rom.
Hade tänkt skriva med egna ord men har inte tid,
Så de får bli Wikipedia som ger er dom korrekta svaren.

Rom blev ett centrum för den framväxande kristendomen redan under det första århundradet e.Kr.
och fick sin betydelse för kristendomen genom att de båda apostlarna Petrus
och Paulus enligt en fast kyrklig tradition hade blivit avrättade och begravda här.
Trots förföljelser växte den romerska församlingen snabbt
 och torde på 200-talet ha överstigit 10 000 personer.

Efter Konstantin den stores seger vid Ponte Milvio norr om Rom 312 e.Kr.,
började han omedelbart att framhäva den kristna kyrkan också i den yttre arkitekturen.
Det område som kallades Lateranen i södra Rom överläts till biskopen
som där lät uppföra den ännu existerande Lateranbasilikan (San Giovanni in Laterano),
som är kristenhetens äldsta kyrka.
 Vid Vatikanska kullen lät Konstantin bygga Petersbasilikan
över aposteln Petrus' utpekade grav och inledde även bygget av en
 motsvarande Paulusbasilika (San Paolo fuori le Mura) vid Via Ostiensis ("vägen till Ostia").

Sedan Konstantin flyttat sitt kejserliga residens från Rom till Konstantinopel 330,
 och riket delats i Västrom och Östrom 395 minskade Roms betydelse som "världens medelpunkt".
 Visigoternas plundring av Rom 410 blev ett hårt slag för dem som ansett Rom oövervinneligt,
 och 476 avsattes den siste västromerske kejsaren Romulus Augustulus av germanen Odovakar.

Genom bristen på enhetlig politisk ledning i det forna Västrom fick påven
 i stället en allt större betydelse som samlande kraft,
särskilt sedan Rom blivit huvudstad i den nya Kyrkostaten 756.
 Ekonomiskt och socialt innebar den följande tiden en nedgång
för staden som drabbades av saracenernas upprepade angrepp och av normandernas skövling 1084.
Under dessa århundraden besöktes Rom av pilgrimer från hela Europa,
 vilket bevarade stadens internationella profil, och en rad laterankoncilier ägde rum.

Efter påvarnas exil i Avignon (1309-1378) och den följande
 påveschismen (1378-1417) började en ny uppgång.
De följande århundradena präglades av en intensiv byggverksamhet,
 och framför allt skapades stora sakrala monument.
Den gamla Petersbasilikan från 300-talet revs och ersattes av Bramantes
och Michelangelos väldiga Peterskyrka (invigd 1626).
Renässansens och barockens påvar var ofta lidelsefullt intresserade av konsten
och drog konstnärer och musiker till staden.
 I sammanhanget bör Giovanni Lorenzo Bernini och Francesco Borromini nämnas.
Staden plundrades och brändes 1527
av Karl V:s styrkor under Roms skövling, "Sacco di Roma".

En ny nedgång drabbade Rom, när Napoleons trupper ockuperade Kyrkostaten
och höll påven Pius VII fången i Frankrike 1809-1814.
Kyrkostaten kunde visserligen återupprättas 1815
 men upplöstes sedan definitivt när Italien enades 1870.
Trots påven Pius IX:s häftiga motstånd blev Rom huvudstad i det nya kungariket.
 Förhållandena mellan påven och den italienska staten förblev obestämt fram till 1929,
 då Lateranfördraget undertecknades. Detta fördrag mellan Pius XI och den fascistiska
 regeringen under Mussolini innebar, att Vatikanstaten bildades och avgränsades från Italien.
 Fördraget garanterade även den Heliga stolens suveränitet över Vatikanstaten
 och vissa andra byggnader mot att påven i gengäld officiellt erkände kungariket Italien.

Rom är en av få städer som klarade sig från andra världskriget, trots Italien var inblandad.

1948 bekräftades denna reglering av Italiens nya republikanska författning och ersattes 1984
av ett modifierat konkordat. Tack vare kommunikationernas och massmediernas utveckling
har Rom snarast fått större betydelse som katolskt centrum än tidigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0